PROCES

Etapy realizacji projektu:

Etap 1: Ustalenie ról uczniów w projekcie:
Podczas realizacji projektu edukacyjnego będziecie odgrywali różne ściśle określone role, jedna osoba może wcielić się w kilka ról. Część działań projektowych będziecie realizowali wspólnie, w tym zajęcia terenowe. Inne wykonacie w mniejszych zespołach według opisanych ról:
  1. Kierownik zespołu – który będzie koordynował pracą Waszego zespołu, aby czynności się nie dublowały, a zadania były wykonane w terminie, będzie też odpowiedzialny za przydział ról i kontakty z nauczycielem prowadzącym WebQuest;
  2. badacze wulkanów i hałd – którzy dokonają analizy porównawczej zjawisk wulkanicznych i procesów zachodzących na hałdach, a uzyskaną odpowiedź na postawione we wprowadzeniu pytanie: dlaczego śląskie są podobne do wulkanów? przedstawią w formie prezentacji multimedialnej;
  3. geografowie – których zadaniem będzie odszukanie hałd na terenie Orzesza i w sąsiednich miejscowościach oraz z ich zinwentaryzowanie i sporządzenie mapy hałd, stworzenie galerii zdjęć z krótkimi opisami w formie cyfrowej,
  4. geologów – którzy przedstawią historię powstawania hałd, ich lokalizację i ukształtowanie, budowę i skład chemiczny hałd oraz ich oddziaływanie na środowisko w formie prezentacji multimedialnej.
Pamiętajcie, że w jedną rolę może wcielić się kilka osób. Jeżeli będzie potrzebna jakaś dodatkowa rola, to wyznaczcie osobę do jej wykonania. Pamiętajcie, że realizacja projektu wymaga pracy zespołowej, zatem należy unikać konfliktów, a jeśli się pojawią to trzeba szukać konsensusu poprzez wspólną grupową dyskusję.

Etap 2. Na tym etapie wykonacie kilka działań, przygotowujących Was do realizacji głównego zadania:

Działanie 1.
Przed przystąpieniem do realizacji Waszych grupowych zadań i końcowego projektu sprawdzicie swoją wiedzę z geografii i geometrii rozwiązując indywidualnie lub w zespołach dwuosobowych wskazane niżej testy i ćwiczenia:

Geografia:
Geometria:

Działanie 2:
Czy można jednocześnie uczyć się i dobrze bawić. Przekonacie się o tym realizując kolejne działanie.  Będzie ono polegało na wyszukaniu w internecie gier komputerowych on – line związanych z wulkanami oraz węglem i jego wydobyciem - kopalniami. Każda grupa po przetestowaniu kilku gier stworzy ranking 3 rekomendowanych przez siebie gier wraz z opisami. Przy ich wyszukiwaniu możecie skorzystać z poniższych linków:
Wybrane przez Was gry możecie zarekomendować swoim rówieśnikom, a nawet zorganizować międzyklasowy konkurs gier. Zachęcamy Was do tego.

Etap 3. Na tym etapie każda grupa powinna przygotować swoją prezentację multimedialną. Powinno ono stanowić podsumowanie Waszej wiedzy, którą zyskacie podczas realizacji zadań grupowych. Wykorzystajcie potęgę Internetu i wyszukajcie odpowiednie materiały, informacje i ciekawostki. Postarajcie się przekazać swoją wiedzę w sposób ciekawy i przystępny dla rówieśników z innych klas waszej szkoły.

Grupa 1: Badacze wulkanów i hałd:

Grupa 2: Geografowie:

Grupa 3: Geologowie:

Etap 4. Zajęcia terenowe (działania wspólne)
Podczas realizacji tego etapu przeprowadzicie w terenie kilka doświadczeń i eksperymentów polegających między innymi na mierzeniu i eksploracji hałdy znajdującej się w Orzeszu przy skrzyżowaniu ulic Skośnej i Miłej. Stare hałdy są doskonałym punktem widokowym i doświadczalnym. Można na nich prowadzić zajęcia związane z wyznaczaniem kierunków widnokręgu, rozpoznawaniem form terenu, pomiarem wysokości względnej pagórka, obserwacji procesów rzeźbotwórczych (np. spłukiwanie, powstawanie żlebów), wyróżnianiem naturalnych i antropogenicznych elementów krajobrazu, rozpoznawaniem gatunków drzew, słuchaniem śpiewu ptaków, prowadzeniem prac rekultywacyjnych (np. zasianie trawy, sadzenie drzew).

Rys. nr 6: Orzeska hałda (zdjęcie autora WebQuestu)

Rys. nr 7: Orzeska Hałda (zdjęcie autora WebQuestu)

Działanie 1. Przed wyjściem w teren zapoznacie się z artykułem z e-podręcznika dotyczącym wykorzystania nowoczesnych technologii w tworzeniu map i ich interpretacji:

Działanie 2. Przeprowadzicie zajęcia terenowe według podanego scenariusza, których elementem będzie zmierzenie wysokości orzeskiej hałdy za pomocą tradycyjnych narzędzi i nowoczesnych dalmierzy dostępnych na smartfonach.
Pierwszą część zajęć zrealizujecie według zamieszczonej niżej instrukcji:
Drugiego pomiaru dokonacie wykorzystując nowoczesne technologie i narzędzia dostępne w smartfonach lub na tabletach. Odpowiednie aplikacje możecie pobrać w sklepie Google Play. Odległości będziecie mogli zmierzyć w bardzo krótkim czasie i przy niewielkim wysiłku, bez obliczeń oraz potrzeby znajomości odpowiednich metod i reguł. Proponujemy Wam  następujące narzędzie dostępne w każdym smartfonie lub tablecie:



Przed jego zastosowaniem wyszukajcie dostępne w Internecie instrukcje ich obsługi. Pod zamieszczonym niżej linkiem możecie obejrzeć zdjęcia i filmik instruktażowy dotyczący tej aplikacji:


Dodatkowe narzędzia badawcze do mierzenia nie tylko odległości, ale także natężenia dźwięku czy też wykrywacza metali znajdziecie tutaj:

Działanie 3.
Teraz zajmiecie się badaniem składu gatunkowe roślin porastających dwa stoki hałdy pokopalnianej. Wyznaczycie na każdym po 3 trzy poletka o powierzchni 12 m2 na stoku północnym oraz tyle samo poletek o tej samej powierzchni na stoku południowym. Następnie zsumujecie liczbę okazów trzech gatunków roślin, np. drzew czy krzewów (A, B i C), które występują na jednym i drugim stoku. Wyniki umieścicie w specjalnie przygotowanych do tego celu tabelach, których wzory znajdują pod podanym niżej linkiem:
Działanie 4. Na koniec sprawdzicie przy pomocy Wykrywacza metalu, czy w orzeskiej hałdzie znajduje się metal. Podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu wyznaczycie po 5 poletek na każdym stoku orzeskiej hołdzie o wymiarach 1 m2 i sprawdzicie, czy zawartość metalu jest identyczna na każdym poletku. Wyniki przedstawcie w zaprojektowanej pod kierunkiem nauczyciela tabeli.
Możecie skorzystać z kilkunastu wykrywaczy metali dostępnych na smartfonach w Sklepie Google Play:
 albo z wykrywaczy, które znajdują się w szkolnym laboratorium.

Etap 5. Na tym już ostatnim etapie w zespołach dwuosobowych przygotujecie swoje projekty rewitalizacji hałdy na ogłoszony konkurs „SKALNY PIK”. Zaprezentujecie je i ocenicie podczas grupowej sesji podsumowującej Wasze działania w WebQueście w oparciu o kryteria zawarte w Ewaluacji.