METODA WEBQUEST
WebQuest jest innowacyjną metodą uczenia się
w oparciu o wyszukiwanie informacji z wykorzystaniem Internetu
jako integralnej części nauczania dowolnego przedmiotu lub rozwiązywania
problemów w ramach zajęć interdyscyplinarnychna każdym poziomie nauczania.
WebQuest (WQ) jest metodą nauczania nakierowaną na
wyszukiwanie, w której większość lub całość informacji pozyskiwana jest
w sposób interaktywny i pochodzi z zasobów internetowych,
opcjonalnie uzupełniana jest telekonferencjami i materiałami podręcznymi.
WebQuest jest znany jako nowatorska metoda pracy z
uczniami od ponad 20 lat – opracowana została w 1995 r. przez Bernie Dodge'a i
Toma Marcha, dwóch nauczycieli z San Diego State University w USA. Wydaje się,
że wartość tej metody zostanie doceniona dopiero teraz, gdy w obliczu
gwałtownego przyrostu zasobów informacyjnych w sieci, umiejętność właściwej
selekcji, analizy i wykorzystania przetworzonej staje się kluczową kompetencją
życiową.
WebQuest według jego twórców jest aktywnością
zorientowaną na dociekanie i poszerzanie wiedzy, przy czym większość lub całość
informacji uzyskanych przez uczących się pochodzi z Internetu, co zapewnia
uczniom bieżący kontakt z zasobami informacyjnymi. Każdy z nich staje się
wyzwaniem dla uczniów, które umożliwia sprawdzenie ich wiedzy i umiejętności w
praktyce. Ich wykorzystanie w nauczaniu ma wiele zalet – wydajnie wykorzystują
czas ucznia, sprzyjają rozwojowi umiejętności wyszukiwania informacji, ich
analizy, syntezy i oceny. Co ważne, stwarzają również możliwość pracy zespołowej,
rozwijając umiejętności komunikacji, zarządzania czasem, twórczego i
krytycznego myślenia.
Istotne jest również to, że odpowiedzi nie są z góry
założone przez twórców WebQuestu. To uczniowie biorący udział w zadaniu tworzą
lub odkrywają odpowiedzi i są na podstawie rezultatów swojej pracy oceniani.
Uczniowie muszą zastosować kreatywne myślenie oraz umiejętność rozwiązywania
problemów, aby znaleźć rozwiązania stawianych problemów.
Opracowane w
ramach projektu WebQuesty przyczyniają się do kształcenia najważniejszych
umiejętności zdobywanych przez ucznia na wszystkich poziomach kształcenia:
- myślenie matematyczne –
umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz
formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym;
- myślenie naukowe – umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowymdo identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa;
- umiejętność sprawnego
posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno -komunikacyjnymi;
- umiejętność wyszukiwania,
selekcjonowania i krytycznej analizy informacji:
- umiejętność rozpoznawania
własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;
- umiejętność pracy zespołowej.
Metoda WebQuest wpisuje
się w jedno z najważniejszych zadań szkoły jakim jest „przygotowanie
uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać
uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i
wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii
informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów”.
Ponadto – jak wynika z
zapisów podstawy programowej - każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi
edukacji medialnej, czyli wychowaniu uczniów do właściwego odbioru i
wykorzystania mediów w tym portali społecznościowych, ponieważ stały się one
ważnym narzędziem w życiu społecznym i indywidualnym.
CELE WEBQUESTU
WebQuest pt. „Hołdy
jak śląskie Wezuwiusze" jest
przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych z klas VI - VIII i ma charakter
interdyscyplinarny. Kształci kompetencje i umiejętności z przedmiotów
matematyczno – przyrodniczych oraz przyczynia się do
rozwoju najważniejszych umiejętności rozwijanych w ramach kształcenia
ogólnego w szkole podstawowej:
- sprawne komunikowanie się w
języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych;
- sprawne wykorzystywanie
narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia
matematycznego;
- poszukiwanie, porządkowanie,
krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł;
- kreatywne rozwiązywanie
problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi
wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
- rozwiązywanie problemów, również
z wykorzystaniem technik mediacyjnych;
- praca w zespole i społeczna
aktywność;
- aktywny udział w życiu
kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju.
INFORMATYKA
II ETAP KSZTAŁCENIA
Cele kształcenia –
wymagania ogólne
- Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie
problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia
algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
- Programowanie i rozwiązywanie
problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych:
układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i
udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
- Posługiwanie się komputerem,
urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym znajomość zasad
działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania
obliczeń i programów.
- Rozwijanie kompetencji
społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w
środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie
projektami.
- Przestrzeganie prawa i zasad
bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych,
praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia
społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie
dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania –
wymagania szczegółowe
Klasy IV-VI
- Rozumienie, analizowanie i
rozwiązywanie problemów. Uczeń:
- tworzy i porządkuje w postaci
sekwencji (liniowo) lub drzewa (nieliniowo) informacje, takie jak:
- obrazki i teksty ilustrujące
wybrane sytuacje,
- obiekty z uwzględnieniem ich
cech charakterystycznych;
- formułuje i zapisuje w postaci
algorytmów polecenia składające się na:
- rozwiązanie problemów z życia
codziennego i z różnych przedmiotów, np. liczenie średniej, pisemne
wykonanie działań arytmetycznych, takich jak dodawanie i odejmowanie,
- osiągnięcie postawionego
celu, w tym znalezienie elementu w zbiorze nieuporządkowanym lub
uporządkowanym, znalezienie elementu najmniejszego i największego,
- sterowanie robotem lub
obiektem na ekranie;
- w algorytmicznym rozwiązywaniu problemu wyróżnia podstawowe kroki: określenie problemu i celu do osiągnięcia, analiza sytuacji problemowej, opracowanie rozwiązania, sprawdzenie rozwiązania problemu dla przykładowych danych, zapisanie rozwiązania w postaci schematu lub programu.
- Programowanie i rozwiązywanie
problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
- projektuje, tworzy i zapisuje
w wizualnym języku programowania:
- pomysły historyjek i
rozwiązania problemów, w tym proste algorytmy z wykorzystaniem poleceń
sekwencyjnych, warunkowych i iteracyjnych oraz zdarzeń,
- prosty program sterujący
robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;
- testuje na komputerze swoje
programy pod względem zgodności z przyjętymi założeniami i ewentualnie je
poprawia, objaśnia przebieg działania programów;
- przygotowuje i prezentuje
rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor
tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia
prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując
się przy tym umiejętnościami:
- tworzenia ilustracji w
edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca
obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
- tworzenia dokumentów
tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu
ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i
punktowane,
- korzystania z arkusza
kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi
obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje
proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń,
- tworzenia krótkich
prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym
z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
- gromadzi, porządkuje i selekcjonuje
efekty swojej pracy oraz potrzebne zasoby w komputerze lub w innych
urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze).
- Posługiwanie się komputerem,
urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
- opisuje funkcje podstawowych
elementów komputera i urządzeń zewnętrznych oraz:
- korzysta z urządzeń do
nagrywania obrazów, dźwięków i filmów, w tym urządzeń mobilnych,
- wykorzystuje komputer lub
inne urządzenie cyfrowe do gromadzenia, porządkowania i selekcjonowania
własnych zasobów;
- wykorzystuje sieć komputerową
(szkolną, sieć internet):
- do wyszukiwania potrzebnych
informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,
- jako medium komunikacyjne,
- do pracy w wirtualnym
środowisku (na platformie, w chmurze), stosując się do sposobów i zasad
pracy w takim środowisku,
- organizuje swoje pliki w
folderach umieszczonych lokalnie lub w sieci.
- Rozwijanie kompetencji
społecznych. Uczeń:
- uczestniczy w zespołowym
rozwiązaniu problemu posługując się technologią taką jak: poczta
elektroniczna, forum, wirtualne środowisko kształcenia, dedykowany portal
edukacyjny;
- identyfikuje i docenia
korzyści płynące ze współpracy nad wspólnym rozwiązywaniem problemów;
- respektuje zasadę równości w
dostępie do technologii i do informacji, w tym w dostępie do komputerów w
społeczności szkolnej;
- określa zawody i wymienia
przykłady z życia codziennego, w których są wykorzystywane kompetencje
informatyczne.
- Przestrzeganie prawa i zasad
bezpieczeństwa. Uczeń:
- posługuje się technologią
zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem; przestrzega zasad bezpieczeństwa
i higieny pracy;
- uznaje i respektuje prawo do
prywatności danych i informacji oraz prawo do własności intelektualnej;
- wymienia zagrożenia związane z
powszechnym dostępem do technologii oraz do informacji i opisuje metody
wystrzegania się ich;
- stosuje profilaktykę
antywirusową i potrafi zabezpieczyć przed zagrożeniem komputer wraz z
zawartymi w nim informacjami.
Klasy VII i VIII
- Rozumienie, analizowanie i
rozwiązywanie problemów. Uczeń:
- formułuje problem w postaci
specyfikacji (czyli opisuje dane i wyniki) i wyróżnia kroki w
algorytmicznym rozwiązywaniu problemów. Stosuje różne sposoby
przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, w postaci schematów
blokowych, listy kroków;
- stosuje przy rozwiązywaniu
problemów podstawowe algorytmy:
- na liczbach naturalnych: bada
podzielność liczb, wyodrębnia cyfry danej liczby, przedstawia działanie
algorytmu Euklidesa w obu wersjach iteracyjnych (z odejmowaniem i z
resztą z dzielenia),
- wyszukiwania i porządkowania:
wyszukuje element w zbiorze uporządkowanym i nieuporządkowanym oraz
porządkuje elementy w zbiorze metodą przez proste wybieranie i
zliczanie;
- przedstawia sposoby
reprezentowania w komputerze wartości logicznych, liczb naturalnych
(system binarny), znaków (kody ASCII) i tekstów;
- rozwija znajomość algorytmów i
wykonuje eksperymenty z algorytmami, korzystając z pomocy dydaktycznych
lub dostępnego oprogramowania do demonstracji działania algorytmów;
- prezentuje przykłady
zastosowań informatyki w innych dziedzinach, w zakresie pojęć, obiektów
oraz algorytmów.
- Programowanie i rozwiązywanie
problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
- projektuje, tworzy i testuje
programy w procesie rozwiązywania problemów. W programach stosuje: instrukcje
wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe,
instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice. W szczególności
programuje algorytmy z działu I pkt 2;
- projektuje, tworzy i testuje
oprogramowanie sterujące robotem lub innym obiektem na ekranie lub w
rzeczywistości;
- korzystając z aplikacji
komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na
pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin
(przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i
przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
- tworzenia estetycznych
kompozycji graficznych: tworzy kolaże, wykonuje zdjęcia i poddaje je
obróbce zgodnie z przeznaczeniem, nagrywa krótkie filmy oraz poddaje je
podstawowej obróbce cyfrowej,
- tworzenia różnych dokumentów:
formatuje i łączy teksty, wstawia symbole, obrazy, tabele, korzysta z
szablonów dokumentów, dłuższe dokumenty dzieli na strony,
- rozwiązywania zadań
rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie
szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych
algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza
kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje
adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci
różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane,
- tworzenia prezentacji
multimedialnej wykorzystując tekst, grafikę, animację, dźwięk i film,
stosuje hiperłącza,
- tworzenia prostej strony
internetowej zawierającej; tekst, grafikę, hiperłącza, stosuje przy tym
podstawowe polecenia języka HTML;
- zapisuje efekty swojej pracy w
różnych formatach i przygotowuje wydruki;
- wyszukuje w sieci informacje
potrzebne do realizacji wykonywanego zadania, stosując złożone postaci
zapytań i korzysta z zaawansowanych możliwości wyszukiwarek.
- Posługiwanie się komputerem,
urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
- schematycznie przedstawia
budowę i funkcjonowanie sieci komputerowej, szkolnej, domowej i sieci
internet;
- rozwija umiejętności
korzystania z różnych urządzeń do tworzenia elektronicznych wersji
tekstów, obrazów, dźwięków, filmów i animacji;
- poprawnie posługuje się
terminologią związaną z informatyką i technologią.
- Rozwijanie kompetencji
społecznych. Uczeń:
- bierze udział w różnych
formach współpracy, jak: programowanie w parach lub w zespole, realizacja
projektów, uczestnictwo w zorganizowanej grupie uczących się, projektuje,
tworzy i prezentuje efekty wspólnej pracy;
- ocenia krytycznie informacje i
ich źródła, w szczególności w sieci, pod względem rzetelności i
wiarygodności w odniesieniu do rzeczywistych sytuacji, docenia znaczenie
otwartych zasobów w sieci i korzysta z nich;
- przedstawia główne etapy w
historycznym rozwoju informatyki i technologii;
- określa zakres kompetencji
informatycznych, niezbędnych do wykonywania różnych zawodów, rozważa i
dyskutuje wybór dalszego i pogłębionego kształcenia, również w zakresie
informatyki.
- Przestrzeganie prawa i zasad
bezpieczeństwa. Uczeń:
- opisuje kwestie etyczne
związane z wykorzystaniem komputerów i sieci komputerowych, takie jak:
bezpieczeństwo, cyfrowa tożsamość, prywatność, własność intelektualna,
równy dostęp do informacji i dzielenie się informacją;
- postępuje etycznie w pracy z
informacjami;
- rozróżnia typy licencji na oprogramowanie
oraz na zasoby w sieci.
MATEMATYKA
II ETAP KSZTAŁCENIA
Cele kształcenia –
wymagania ogólne
- Sprawności rachunkowa.
- Wykonywanie nieskomplikowanych
obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz
wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
- Weryfikowanie i
interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocena sensowności rozwiązania.
- Wykorzystanie i tworzenie
informacji.
- Odczytywanie i interpretowanie
danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
- Interpretowanie i tworzenie
tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
- Używanie języka matematycznego
do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
- Wykorzystanie i interpretowanie
reprezentacji.
- Używanie prostych, dobrze znanych
obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i
operowanie obiektami matematycznymi.
- Dobieranie modelu
matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych
kontekstach, także w kontekście praktycznym.
- Rozumowanie i argumentacja.
- Przeprowadzanie prostego
rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania,
rozróżnianie dowodu od przykładu.
- Dostrzeganie regularności,
podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
- Stosowanie strategii
wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu,
również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają
umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
Klasy IV-VI
- Proste i odcinki. Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa figury:
punkt, prosta, półprosta, odcinek;
- rozpoznaje proste i odcinki
prostopadłe i równoległe, na przykład jak w sytuacji określonej w
zadaniu: Odcinki AB i CD są
prostopadłe, odcinki CD i EF są równoległe
oraz odcinki EF i DF są prostopadłe.
Określ wzajemne położenie odcinków DF oraz AB. Wykonaj odpowiedni
rysunek;
- rysuje pary odcinków
prostopadłych i równoległych;
- mierzy odcinek z dokładnością
do 1 mm;
- znajduje odległość punktu od prostej.
- Kąty. Uczeń:
- wskazuje w dowolnym kącie
ramiona i wierzchołek;
- mierzy z dokładnością
do 1° kąty mniejsze niż 180°;
- rysuje kąty mniejsze od 180°;
- rozpoznaje kąt prosty, ostry i
rozwarty;
- porównuje kąty;
- rozpoznaje kąty wierzchołkowe
i przyległe oraz korzysta z ich własności.
- Wielokąty, koła i okręgi.
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa trójkąty
ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne;
- konstruuje trójkąt o danych
trzech bokach i ustala możliwość zbudowania trójkąta na podstawie nierówności
trójkąta;
- stosuje twierdzenie o sumie
kątów wewnętrznych trójkąta;
- rozpoznaje i nazywa: kwadrat,
prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
- zna najważniejsze własności
kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury
osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur;
- wskazuje na rysunku cięciwę,
średnicę oraz promień koła i okręgu;
- rysuje cięciwę koła i okręgu,
a także, jeżeli dany jest środek okręgu, promień i średnicę;
- w trójkącie równoramiennym
wyznacza przy danym jednym kącie miary pozostałych kątów oraz przy danych
obwodzie i długości jednego boku długości pozostałych boków.
- Bryły. Uczeń:
- rozpoznaje graniastosłupy
proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych i
wskazuje te bryły wśród innych modeli brył;
- wskazuje wśród graniastosłupów
prostopadłościany i sześciany i uzasadnia swój wybór;
- rozpoznaje siatki
graniastosłupów prostych i ostrosłupów;
- rysuje siatki
prostopadłościanów;
- wykorzystuje podane zależności
między długościami krawędzi graniastosłupa do wyznaczania długości
poszczególnych krawędzi.
- Obliczenia w geometrii. Uczeń:
- oblicza obwód wielokąta o
danych długościach boków;
- oblicza pola: trójkąta,
kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na
rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych
wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na
przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm;
- stosuje jednostki pola: mm2,
cm2, dm2, m2, km2, ar, hektar
(bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń);
- oblicza pola wielokątów metodą
podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów
jak w sytuacjach:
oblicza objętość i pole powierzchni
prostopadłościanu przy danych długościach krawędzi;
- stosuje jednostki objętości i
pojemności: mililitr, litr, cm3, dm3, m3;
- oblicza miary kątów, stosując
przy tym poznane własności kątów i wielokątów.
- Obliczenia praktyczne. Uczeń:
- interpretuje 100% danej
wielkości jako całość, 50% – jako połowę, 25% – jako jedną czwartą, 10% –
jako jedną dziesiątą, 1% – jako jedną setną części danej wielkości
liczbowej;
- w przypadkach osadzonych w
kontekście praktycznym oblicza procent danej wielkości w stopniu
trudności typu 50%, 20%, 10%;
- wykonuje proste obliczenia
zegarowe na godzinach, minutach i sekundach;
- wykonuje proste obliczenia
kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach;
- odczytuje temperaturę
(dodatnią i ujemną);
- zamienia i prawidłowo stosuje
jednostki długości: milimetr, centymetr, decymetr, metr, kilometr;
- zamienia i prawidłowo stosuje
jednostki masy: gram, dekagram, kilogram, tona;
- oblicza rzeczywistą długość
odcinka, gdy dana jest jego długość w skali oraz długość odcinka w skali,
gdy dana jest jego rzeczywista długość;
- w sytuacji praktycznej
oblicza: drogę przy danej prędkości i czasie, prędkość przy danej drodze
i czasie, czas przy danej drodze i prędkości oraz stosuje jednostki
prędkości km/h i m/s.
- Elementy statystyki opisowej.
Uczeń:
- gromadzi i porządkuje dane;
- odczytuje i interpretuje dane
przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach, na
przykład: wartości z wykresu, wartość największą, najmniejszą, opisuje
przedstawione w tekstach, tabelach, na diagramach i na wykresach zjawiska
przez określenie przebiegu zmiany wartości danych, na przykład z użyciem
określenia „wartości rosną”, „wartości maleją”, „wartości są takie same”
(„przyjmowana wartość jest stała”).
- Zadania tekstowe. Uczeń:
- czyta ze zrozumieniem tekst
zawierający informacje liczbowe;
- wykonuje wstępne czynności
ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla
niego zapisanie informacji i danych z treści zadania;
- dostrzega zależności między
podanymi informacjami;
- dzieli rozwiązanie zadania na
etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie
rozwiązania;
- do rozwiązywania zadań
osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu
arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także
własne poprawne metody;
- weryfikuje wynik zadania
tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania np. poprzez szacowanie,
sprawdzanie wszystkich warunków zadania, ocenianie rzędu wielkości
otrzymanego wyniku;
- układa zadania i łamigłówki,
rozwiązuje je; stawia nowe pytania związane z sytuacją w rozwiązanym
zadaniu.
Klasy VII i VIII
- Własności figur geometrycznych
na płaszczyźnie. Uczeń:
- zna i stosuje twierdzenie o
równości kątów wierzchołkowych (z wykorzystaniem zależności między kątami
przyległymi);
- przedstawia na płaszczyźnie
dwie proste w różnych położeniach względem siebie, w szczególności proste
prostopadłe i proste równoległe;
- korzysta z własności prostych
równoległych, w szczególności stosuje równość kątów odpowiadających i
naprzemianległych;
- zna i stosuje cechy
przystawania trójkątów;
- zna i stosuje własności
trójkątów równoramiennych (równość kątów przy podstawie);
- zna nierówność trójkąta AB
+ BC ≥ AC i wie, kiedy zachodzi równość;
- wykonuje proste obliczenia
geometryczne wykorzystując sumę kątów wewnętrznych trójkąta i własności
trójkątów równoramiennych;
- zna i stosuje w sytuacjach
praktycznych twierdzenie Pitagorasa (bez twierdzenia odwrotnego);
- przeprowadza dowody
geometryczne o poziomie trudności nie większym niż w przykładach:
- dany jest ostrokątny trójkąt
równoramienny ABC, w którym AC = BC . W tym
trójkącie poprowadzono wysokość AD. Udowodnij, że kąt ABC jest
dwa razy większy od kąta BAD,
- na bokach BC i CD prostokąta ABCD zbudowano,
na zewnątrz prostokąta, dwa trójkąty równoboczne BCE i CDF.
Udowodnij, że AE = AF.
- Wielokąty. Uczeń:
- zna pojęcie wielokąta
foremnego;
- stosuje wzory na pole
trójkąta, prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trapezu, a także
do wyznaczania długości odcinków o poziomie trudności nie większym niż w
przykładach:
- oblicz najkrótszą wysokość
trójkąta prostokątnego o bokach długości: 5 cm, 12 cm i 13 cm,
- przekątne rombu ABCD mają
długości AC = 8 dm i BD =10 dm.
Przekątną BDrombu przedłużono do punktu E w
taki sposób, że odcinek BE jest dwa razy dłuższy od tej
przekątnej. Oblicz pole trójkąta CDE. (zadanie ma dwie
odpowiedzi).
- Geometria przestrzenna. Uczeń:
- rozpoznaje graniastosłupy i
ostrosłupy – w tym proste i prawidłowe;
- oblicza objętości i pola
powierzchni graniastosłupów prostych, prawidłowych i takich, które nie są
prawidłowe o poziomie trudności nie większym niż w przykładowym zadaniu:
Podstawą graniastosłupa prostego jest trójkąt równoramienny, którego dwa
równe kąty mają po 45°, a najdłuższy bok ma długość 6√2 dm. Jeden z boków
prostokąta, który jest w tym graniastosłupie ścianą boczną o największej
powierzchni, ma długość 4 dm. Oblicz objętość i pole powierzchni
całkowitej tego graniastosłupa;
- oblicza objętości i pola
powierzchni ostrosłupów prawidłowych i takich, które nie są prawidłowe o
poziomie trudności nie większym niż w przykładzie: Prostokąt ABCD jest
podstawą ostrosłupa ABCDS, punkt M jest środkiem krawędzi AD, odcinek MS
jest wysokością ostrosłupa. Dane są następujące długości krawędzi: AD =
10 cm, AS = 13 cm oraz AB = 20
cm.
Oblicz objętość ostrosłupa.
FIZYKA
II ETAP KSZTAŁCENIA
Cele kształcenia –
wymagania ogólne
- Wykorzystanie pojęć i wielkości
fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej
rzeczywistości.
- Rozwiązywanie problemów z
wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
- Planowanie i przeprowadzanie
obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
- Posługiwanie się informacjami
pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów
popularnonaukowych.
Treści nauczania –
wymagania szczegółowe
- Wymagania przekrojowe. Uczeń:
- wyodrębnia z tekstów, tabel,
diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje
kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; ilustruje je w różnych
postaciach;
- wyodrębnia zjawisko z
kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego
przebiegu;
- rozróżnia pojęcia: obserwacja,
pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i
doświadczenia korzystając z ich opisów;
- opisuje przebieg doświadczenia
lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje
rolę użytych przyrządów;
- posługuje się pojęciem
niepewności pomiarowej; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz
z uwzględnieniem informacji o niepewności;
- przeprowadza obliczenia i
zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby
cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;
- przelicza wielokrotności i
podwielokrotności (mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-);
- rozpoznaje zależność rosnącą
bądź malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu;
rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie wykresu;
- przestrzega zasad
bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń.
- Zjawiska cieplne. Uczeń:
- posługuje się pojęciem
temperatury; rozpoznaje, że ciała o równej temperaturze pozostają w
stanie równowagi termicznej;
- posługuje się skalami
temperatur (Celsjusza, Kelvina, Fahrenheita); przelicza temperaturę w
skali Celsjusza na temperaturę w skali Kelvina i odwrotnie;
- wskazuje, że nie następuje
przekazywanie energii w postaci ciepła (wymiana ciepła) między ciałami o
tej samej temperaturze;
- wskazuje, że energię układu
(energię wewnętrzną) można zmienić, wykonując nad nim pracę lub
przekazując energię w postaci ciepła;
- analizuje jakościowo związek
między temperaturą a średnią energią kinetyczną (ruchu chaotycznego)
cząsteczek;
- posługuje się pojęciem ciepła
właściwego wraz z jego jednostką;
- opisuje zjawisko przewodnictwa
cieplnego; rozróżnia materiały o różnym przewodnictwie; opisuje rolę
izolacji cieplnej;
- opisuje ruch gazów i cieczy w
zjawisku konwekcji;
- rozróżnia i nazywa zmiany
stanów skupienia; analizuje zjawiska topnienia, krzepnięcia, wrzenia,
skraplania, sublimacji i resublimacji jako procesy, w których
dostarczenie energii w postaci ciepła nie powoduje zmiany temperatury;
- doświadczalnie:
- demonstruje zjawiska
topnienia, wrzenia, skraplania,
- bada zjawisko przewodnictwa
cieplnego i określa, który z badanych materiałów jest lepszym
przewodnikiem ciepła,
- wyznacza ciepło właściwe wody
z użyciem czajnika elektrycznego lub grzałki o znanej mocy, termometru,
cylindra miarowego lub wagi.
- Właściwości materii. Uczeń:
- posługuje się pojęciami masy i
gęstości oraz ich jednostkami; analizuje różnice gęstości substancji w
różnych stanach skupienia wynikające z budowy mikroskopowej ciał stałych,
cieczy i gazów;
- stosuje do obliczeń związek
gęstości z masą i objętością;
- posługuje się pojęciem parcia
(nacisku) oraz pojęciem ciśnienia w cieczach i gazach wraz z jego
jednostką; stosuje do obliczeń związek między parciem a ciśnieniem;
- posługuje się pojęciem
ciśnienia atmosferycznego;
- posługuje się prawem Pascala,
zgodnie z którym zwiększenie ciśnienia zewnętrznego powoduje jednakowy
przyrost ciśnienia w całej objętości cieczy lub gazu;
- stosuje do obliczeń związek
między ciśnieniem hydrostatycznym a wysokością słupa cieczy i jej
gęstością;
- analizuje siły działające na
ciała zanurzone w cieczach lub gazach, posługując się pojęciem siły
wyporu i prawem Archimedesa;
- opisuje zjawisko napięcia
powierzchniowego; ilustruje istnienie sił spójności i w tym kontekście
tłumaczy formowanie się kropli;
- doświadczalnie:
- demonstruje istnienie
ciśnienia atmosferycznego; demonstruje zjawiska konwekcji i napięcia
powierzchniowego,
- demonstruje prawo Pascala
oraz zależność ciśnienia hydrostatycznego od wysokości słupa cieczy,
- demonstruje prawo Archimedesa
i na tej podstawie analizuje pływanie ciał; wyznacza gęstość cieczy lub
ciał stałych,
- wyznacza gęstość substancji z
jakiej wykonany jest przedmiot o kształcie regularnym za pomocą wagi i
przymiaru lub o nieregularnym kształcie za pomocą wagi, cieczy i
cylindra miarowego.
BIOLOGIA
II ETAP KSZTAŁCENIA
Cele kształcenia –
wymagania ogólne
- Znajomość różnorodności
biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych. Uczeń:
- opisuje, porządkuje i
rozpoznaje organizmy;
- wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne
zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku;
- przedstawia i wyjaśnia
zależności między organizmem a środowiskiem;
- wykazuje, że różnorodność
biologiczna jest wynikiem procesów ewolucyjnych.
- Planowanie i przeprowadzanie
obserwacji oraz doświadczeń; wnioskowanie w oparciu o ich wyniki. Uczeń:
- określa problem badawczy,
formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i
proste doświadczenia biologiczne;
- określa warunki doświadczenia,
rozróżnia próbę kontrolną i badawczą;
- analizuje wyniki i formułuje
wnioski;
- przeprowadza obserwacje
mikroskopowe i makroskopowe preparatów świeżych i trwałych.
- Posługiwanie się informacjami
pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
- wykorzystuje różnorodne źródła
i metody pozyskiwania informacji;
- odczytuje, analizuje,
interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne i liczbowe;
- posługuje się podstawową
terminologią biologiczną.
- Rozumowanie i zastosowanie
nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
- interpretuje informacje i
wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między zjawiskami, formułuje
wnioski;
- przedstawia opinie i argumenty
związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.
- Znajomość uwarunkowań zdrowia
człowieka. Uczeń:
- analizuje związek między
własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia oraz rozpoznaje sytuacje
wymagające konsultacji lekarskiej;
- uzasadnia znaczenie
krwiodawstwa i transplantacji narządów.
- Postawa wobec przyrody i
środowiska. Uczeń:
- uzasadnia konieczność ochrony przyrody;
- prezentuje postawę szacunku
wobec siebie i wszystkich istot żywych;
- opisuje i prezentuje postawę i
zachowania człowieka odpowiedzialnie korzystającego z dóbr przyrody.
Treści nauczania –
wymagania szczegółowe
- Ekologia i ochrona środowiska.
Uczeń:
- wskazuje żywe i nieożywione
elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi
zależnościami;
- opisuje cechy populacji
(liczebność, zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, struktura
przestrzenna, wiekowa i płciowa) oraz dokonuje obserwacji liczebności,
rozmieszczenia i zagęszczenia wybranego gatunku rośliny zielnej w
terenie;
- analizuje oddziaływania
antagonistyczne: konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową,
pasożytnictwo, drapieżnictwo i roślinożerność;
- analizuje oddziaływania
nieantagonistyczne: mutualizm obligatoryjny (symbioza), mutualizm
fakultatywny (protokooperacja) i komensalizm;
- przedstawia strukturę
troficzną ekosystemu, rozróżnia producentów, konsumentów (I i dalszych
rzędów) i destruentów oraz przedstawia ich rolę w obiegu materii i
przepływie energii przez ekosystem;
- analizuje zależności pokarmowe
(łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne), konstruuje proste łańcuchy
pokarmowe (łańcuchy spasania) oraz analizuje przedstawione (w postaci
schematu) sieci i łańcuchy pokarmowe;
- analizuje zakresy tolerancji
organizmu na wybrane czynniki środowiska (temperatura, wilgotność,
stężenie dwutlenku siarki w powietrzu);
- przedstawia porosty jako
organizmy wskaźnikowe (skala porostowa), ocenia stopień zanieczyszczenia
powietrza tlenkami siarki, wykorzystując skalę porostową;
- przedstawia odnawialne i
nieodnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania
tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
- Zagrożenia różnorodności
biologicznej. Uczeń:
- przedstawia istotę różnorodności
biologicznej;
- podaje przykłady gospodarczego
użytkowania ekosystemów;
- analizuje wpływ człowieka na
różnorodność biologiczną;
- uzasadnia konieczność ochrony
różnorodności biologicznej;
- przedstawia formy ochrony
przyrody w Polsce oraz uzasadnia konieczność ich stosowania dla
zachowania gatunków i ekosystemów.
GEOGRAFIA
II ETAP KSZTAŁCENIA
Cele
kształcenia – wymagania ogólne
- Wiedza geograficzna.
- Opanowanie podstawowego
słownictwa geograficznego w celu opisywania oraz wyjaśniania
występujących w środowisku geograficznym zjawisk i zachodzących w nim
procesów.
- Poznanie wybranych krajobrazów
Polski i świata, ich głównych cech i składników.
- Poznanie głównych cech
środowiska geograficznego Polski, własnego regionu oraz najbliższego
otoczenia – „małej ojczyzny”, a także wybranych krajów i regionów Europy
oraz świata.
- Poznanie zróżnicowanych form
działalności człowieka w środowisku, ich uwarunkowań i konsekwencji oraz
dostrzeganie potrzeby racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody.
- Rozumienie zróżnicowania
przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i kulturowego świata.
- Identyfikowanie
współzależności między elementami środowiska przyrodniczego i
społeczno-gospodarczego oraz związków i zależności w środowisku
geograficznym w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
- Określanie prawidłowości w
zakresie przestrzennego zróżnicowania warunków środowiska przyrodniczego
oraz życia i różnych form działalności człowieka.
- Integrowanie wiedzy
przyrodniczej z wiedzą społeczno-ekonomiczną i humanistyczną.
- Umiejętności i stosowanie
wiedzy w praktyce.
- Prowadzenie obserwacji i
pomiarów w terenie, analizowanie pozyskanych danych i formułowanie
wniosków na ich podstawie.
- Korzystanie z planów, map,
fotografii, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów
źródłowych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu
zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
- Interpretowanie map różnej
treści.
- Określanie związków i
zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego,
społeczno-gospodarczego i kulturowego, formułowanie twierdzenia o
prawidłowościach, dokonywanie uogólnień.
- Ocenianie zjawisk i procesów
społeczno-kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w
różnych regionach świata.
- Stawianie pytań, formułowanie
hipotez oraz proponowanie rozwiązań problemów dotyczących środowiska
geograficznego.
- Podejmowanie nowych wyzwań
oraz racjonalnych działań prośrodowiskowych i społecznych.
- Rozwijanie umiejętności
percepcji przestrzeni i wyobraźni przestrzennej.
- Podejmowanie konstruktywnej
współpracy i rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi.
- Wykorzystywanie zdobytej
wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym.
- Kształtowanie postaw.
- Rozpoznawanie swoich
predyspozycji i talentów oraz rozwijanie pasji i zainteresowań
geograficznych.
- Łączenie racjonalności
naukowej z refleksją nad pięknem i harmonią świata przyrody oraz
dziedzictwem kulturowym ludzkości.
- Przyjmowanie postawy szacunku
do środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz rozumienie potrzeby
racjonalnego w nim gospodarowania.
- Rozwijanie w sobie poczucia
tożsamości oraz wykazywanie postawy patriotycznej, wspólnotowej i
obywatelskiej.
- Kształtowanie poczucia dumy z
piękna ojczystej przyrody i dorobku narodu (różnych obiektów dziedzictwa
przyrodniczego i kulturowego własnego regionu i Polski, krajobrazów
Polski, walorów przyrodniczych, kulturowych, turystycznych oraz sukcesów
polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej).
- Kształtowanie pozytywnych –
emocjonalnych i duchowych – więzi z najbliższym otoczeniem, krajem
ojczystym, a także z całą planetą Ziemią.
- Rozwijanie zdolności percepcji
najbliższego otoczenia i miejsca rozumianego jako „oswojona” najbliższa
przestrzeń, której nadaje pozytywne znaczenia.
- Rozwijanie postawy
współodpowiedzialności za stan środowiska geograficznego, kształtowanie
ładu przestrzennego oraz przyszłego rozwoju społeczno-kulturowego i
gospodarczego „małej ojczyzny”, własnego regionu i Polski.
- Przełamywanie stereotypów i
kształtowanie postawy szacunku, zrozumienia, akceptacji i poszanowania
innych kultur przy jednoczesnym zachowaniu poczucia wartości dziedzictwa
kulturowego własnego narodu i własnej tożsamości.
Treści nauczania –
wymagania szczegółowe
- Współrzędne geograficzne:
szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno-geograficzne
punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa. Uczeń:
- odczytuje szerokość i długość
geograficzną wybranych punktów na globusie i na mapie;
- na podstawie podanych
współrzędnych geograficznych wskazuje położenie punktów i obszarów na
mapach w różnych skalach;
- wyznacza w terenie współrzędne
dowolnych punktów (za pomocą mapy lub GPS).
- „Mała ojczyzna”: obszar,
środowisko geograficzne, atrakcyjność, tożsamość. Uczeń:
- określa obszar utożsamiany z
własną „małą ojczyzną” jako symboliczną przestrzenią w wymiarze lokalnym
(np. gmina–miasto, wieś, dzielnica dużego miasta lub układ lokalny o
nieokreślonych granicach administracyjnych);
- rozpoznaje w terenie główne
obiekty charakterystyczne i decydujące o atrakcyjności „małej ojczyzny”;
- przedstawia w dowolnej formie
(np. prezentacji multimedialnej, plakatu, filmu, wystawy fotograficznej)
atrakcyjność „małej ojczyzny” jako miejsca zamieszkania i działalności
gospodarczej na podstawie informacji wyszukanych w różnych źródłach;
- projektuje na podstawie
własnych obserwacji terenowych, działania służące zachowaniu walorów
środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie
warunków życia lokalnej społeczności;
- identyfikuje się z „małą
ojczyzną” i czuje się współodpowiedzialny za kształtowanie ładu
przestrzennego i jej rozwój.
ROLA NAUCZYCIELA
Nauczycielu/Nauczycielko,
podczas pracy metodą WebQuest możesz spotkać się
z sytuacjami
prowadzącymi do dyskusji między uczniami a nawet przyjmowania przeciwstawnych
stanowisk oraz postaw. Czasami są one nieuniknione, zwłaszcza gdy temat zadania
wywołuje emocje.
Rolą nauczyciela jest
czuwanie nad samodzielną pracą uczniów w taki sposób, aby nie doprowadzić do
eskalacji problemów, ale pokazać, że różnorodność stanowi wartość. Różnorodność
stanowisk, opinii, poglądów, sposobów spostrzegania i doświadczania świata.
Postawa otwartości na różnorodność jest impulsem działań prowadzących do
pozytywnych zmian.
Szanując autonomiczność
uczniów, nie należy narzucać im własnego światopoglądu ani modelu rozwiązania
spornych kwestii, chyba że sami o to zapytają.
Dlatego też oceniając
udział uczniów w projekcie, nie należy brać pod uwagę reprezentowanych przez
nich poglądów i opinii, a jedynie wkład pracy i jej merytoryczną
Pamiętaj
nauczyciel pracujący Metodą WebQuest ma być dla uczących się nie tylko
MISTRZEM, ale też MENTOREM i COACHEM, nie tylko ENCYKLOPEDYSTĄ i WYKŁADOWCĄ,
ale także PRZEWODNIKIEM po sieciowych zasobach informacji oraz INSPIRATOREM
kreacyjnych działań uczniów.
Pamiętaj
także, że podczas rozwiązywania przez uczniów postawionych w WebQueście zadań i
i problemów
nie
ma jednego dobrego rozwiązania jak w teście.
Końcowy
wynik zależy od kreatywności uczniów, ich twórczej wyobraźni!
METRYCZKA WEBQUESTU
Tytuł WebQuestu |
Hołdy jak śląskie Wezuwiusze
|
Autor WebQuestu
|
Marek Szafraniec
|
Adres kontaktowy
|
webwuestyorzesze@gmail.com
|
Poziom nauczania
|
II etap edukacyjny – szkoła podstawowa (klasy VI –
VIII)
|
Dziedzina
|
WebQuest interdyscyplinarny: informatyka,
matematyka, fizyka, geografia i biologia.
|
Czas realizacji
|
20 godzin (10 spotkań po 2 godziny)
|
Środki dydaktyczne
|
Smartfony, aparaty i kamery cyfrowe, komputery lub
laptopy
z dostępem do internetu, programy i aplikacje komputerowe wskazane w Źródłach |
Data skonstruowania
|
październik 2018
|